|
|
Forord
Dette undervisningsmateriale er afleveret som en skriftlig opgave på efter- og videreuddannelsen i Friluftsliv ved Institut for Idræt, Københavns Universitet, april 2000.
Materialet er lavet for at kvalificere ture i vinterfjeldet og give inspiration til skoleklasser, lærere, pædagoger og vejledere, som tænker på at bevæge sig ind i vinterfjeldets storslåede univers.
Det kræver en del planlægning og praktiske forberedelser at opnå gode resultater med overnatninger i sneen, men så er der virkelig også mulighed for fantastiske oplevelser.
Vi ser det som en god udfordring, og en meget stor tilfredsstillelse at bygge sin egen bolig og overnatte i den. Planlagt overnatning i sne giver mulighed for at forene mange af hjemmets, skolens og samfundets værdier.
I en vild natur har unge mulighed for, at møde nogle kræfter som de i deres hverdagsliv ofte kun kender som andenhåndsoplevelser fra film og tv. Eksempelvis kulden, vinden, skredfaren, risikoen for at fare vild osv. Her handler det ikke om passiv underholdning, men om autentiske oplevelser.
Vi tror, at helhedsoplevelser og handling er det bedste udgangspunkt for læring. Der er mulighed for mange faglige indfaldsvinkler eller tværgående emner før eller efter en tur i vinterfjeldet. Fag som idræt, fysik, hjemkundskab, dansk, matematik, natur og teknik, biologi og geografi kan involveres og emner som bjergdannelse, istid, erosion, dyreliv, fjeldsikkerhed, kuldepåvirkning af kroppen, ernæring, fysiologi og områdets historie er nærmest selvfølgelige.
Yderligere er det også muligt at arbejde med det sociale læringsperspektiv. Den sociale omgang, normer og værdier i gruppen. Der vil under alle omstændigheder blive pillet lidt ved tolerance, hjælpsomhed, ansvarsbevidsthed, arbejdsindstilling osv. på en sådan tur.
Naturoplevelsen er en vigtig del af turen. At leve og bo i fjeldet, på dets primisser og med de vilkår som er givet. Oplevelse eller overlevelse. Vejret i fjeldet er meget omskifteligt, en god tur kan hurtigt udvikle sig til en dårlig oplevelse, og en mulig overlevelsessituation. Det er vigtigt, at have indsigt i forskellige handlemuligheder, så det der ville blive en overlevelsessituation vendes til en fantastisk oplevelse.
Vinterfjeldet er et rum, der er som skabt til selvstændigt arbejde, og vi mener, at det må være en vejleders hensigt at klarlægge retningslinierne, men ikke reducere gruppen til passive arbejdere, som fjerner sne. Der skal være frihed til at prøve sig frem, og vejlederen bør kun komme frem med sine erfaringer, hvis det er bydende nødvendigt af f.eks. sikkerhedsmæssige grunde, når gruppen er afsted. Vi håber, at vores materiale lægger op til diskussion inden afgangen og stor frihed i arbejdsprocessen.
Vi håber også, at vores personlige fascination af sne, ski og livet i vinterfjeldet vil inspirere til, at andre får mulighed for at opleve naturen fra en af sine bedste sider.
God fornøjelse,
Claudio og Lene. |
|